De examenrit

De examenrit duurt ongeveer 35 minuten. De examinator wil een zo’n goed mogelijk beeld krijgen van jou als zelfstandige bestuurder. Het grootste deel rijd je op opdracht, dat wil zeggen dat de examinator je vertelt waar je heen moet rijden. De rest van het rijexamen kijkt de examinator naar de volgende specifieke onderdelen:

Zelfstandig route rijden

Het zelfstandig route rijden kan op verschillende manieren tijdens het rijexamen getoetst worden. Je weet niet welke 3 van de manieren je examinator zal kiezen. Je rijinstructeur zal dus aan al deze manieren in de rijles voldoende aandacht schenken.

Zelfstandig routerijden met een navigatiesysteem

Clusteropdracht
Je rijdt in een onbekende stad en vraagt de weg aan een voorbijganger. Deze legt je uit dat je de eerste weg links moet nemen, vervolgens mij de tweede verkeerslichten naar rechts moet gaan en dan de straat in moet rijden bij de bloemenstal. Met de clusteropdracht wordt deze situatie nagespeeld. Je rijinstructeur geeft je een aantal opdrachten achter elkaar (minimaal 3 en maximaal 5). Hij zal de opdrachten 1 of meerdere malen herhalen om te checken of het duidelijk is. Daarna mag je zelfstandig de gegeven opdrachten uitvoeren. De clusteropdracht kan worden aangevuld met de opdracht de blauwe ANWB borden te volgen naar een bepaalde bestemming.

Vergeet je tijdens het rijden de opdracht, dan mag je de lesauto aan de kant zetten en de examinator vragen de clusteropdracht te herhalen. Dit mag je niet vragen tijdens het rijden!

Coordinatiepunten
De examinator kan ook kiezen het zelfstandig route rijden te toetsen met coordinatiepunten. Hij kan je dan bijvoorbeeld vragen zelfstandig naar je huis, je sportclub of naar een goed zichtbaar punt (een kerktoren bijvoorbeeld) te rijden. Het kan ook dat je examinator je vraagt om vanaf een bepaald punt terug naar het CBR examencentrum te rijden.

Navigatiesysteem
Het gebruik van een navigatiesysteem is populair! De meeste rijscholen hebben dan ook een navigatiesysteem in de lesauto zodat je hier al tijdens je rijlessen vertrouwd mee kunt raken (vanaf 1 september 2011 is het pas echt verplicht voor een rijschool). Heb je moeite met de Nederlandse taal, dan is dit ook een uitstekende manier om het zelfstandig route rijden te oefenen. Het navigatiesysteem is vaak ook op een andere taal in te stellen.

Navigatiesysteem verplicht bij rijexamen?
Het is voor je rijschool pas per 1 september 2011 verplicht je met een navigatiesysteem te leren werken. De meeste professionele rijscholen hebben echter nu al een navigatiesysteem aan boord van de lesauto zodat je goed bent voorbereid op de dagelijkse praktijk.

Bijzondere manoeuvres

In de rijles heb je 3 bijzondere manoeuvres geleerd. Hiervan worden er 2 getoetst tijdens je rijexamen. Dit zijn de 3 bijzondere manoeuvres:

Omkeeropdracht
De examinator geeft aan dat je je weg in de omgekeerde richting moet vervolgen. Je mag zelf bepalen hoe je dit doet! Je kan kiezen uit een halve draai, een bochtje achteruit of steken. Van je rijinstructeur heb je de technische uitvoering van al deze mogelijkheden geleerd, het gaat erom dat je nu zelfstandig de meest handige en veilige oplossing kiest.

 

Parkeeropdracht
Je krijgt de opdracht te parkeren op een parkeerterrein of in een straat. Bijvoorbeeld zo dicht mogelijk bij een bepaald huisnummer of zo dicht mogelijk bij de ingang van de supermarkt. Je mag zelf weten op welke wijze je de lesauto parkeert. Ook hier gaat het erom dat je zelfstandig de meest praktische en veilige oplossing kiest!

Stopopdracht
De examinator vraagt je te stoppen in een straat. Het is de bedoeling dat je zo dicht mogelijk achter een andere auto stopt, en vervolgens zelfstandig weer veilig weg rijdt. Je mag ook aan de linkerkant van de straat stoppen als er rechts geen plek is.

Gevaarherkenning

Gevaarherkenning is niet alleen een onderdeel van het theorie-examen, maar ook van het rijexamen! De examinator zal je vragen even te stoppen aan de kant en je vervolgens vragen waarom je een verkeerssituatie op jouw manier hebt opgelost. Het gaat er dus niet om of je de verkeerssituaties goed of fout hebt benaderd, maar waarom je tot jouw keuze bent gekomen.

Milieubewust rijgedrag

Om bij te dragen aan een beter milieu is het belangrijk dat je rijdt volgens de richtlijnen van het nieuwe rijden. Je helpt het milieu door te rijden met een constante snelheid en maximaal gebruik te maken van het rollend vermogen van de auto. Dus snel opschakelen, de auto laten uitrollen in de versnelling waarin je rijdt als je moet stoppen voor een stoplicht en ver vooruit kijken zodat je vroeg op een verkeerssituatie kunt inspelen.

Milieubewust rijgedrag wordt ook getoetst op het CBR praktijkexamen

Niet alleen is het nieuwe rijden beter voor het milieu, het levert je bovendien ook nog een flinke kostenbesparing op! Het is dan ook een apart onderdeel bij de beoordeling van je examenrit.


© rijbewijsinfo.nl 2010-2017 | A Blue Ocean Fishing initiative.