Ken de BRAVOK voor je motorexamen AVD

Bij je examen AVD vraagt de examinator je een aantal technische vragen over je lesmotor. Om deze technische controlepunten makkelijk te onthouden is er een ezelsbruggetje bedacht: de BRAVOK. B (Banden, Brandstof) R (Remmen) A (Accu, Aandrijving) V (Verlichting, Vering), O (Olie) K (Koeling).

Het lijkt een hele lijst, maar alles is in enkele minuten te controleren. Bij de meeste motorrijscholen controleer je voor elke motorrijles zelf je motor en je motorinstructeur zal je hierover ook af en toe vragen stellen. De BRAVOK heb je dan voor je examen AVD goed onder de knie!

BRAVOK - Banden

Controlepunten:

  • De banden moeten voldoende op spanning zijn. Hoeveel dit is verschilt per motor en kan je vinden in het instructieboekje van je motor. Heb je motorrijles, vraag het dan even aan je motorinstructeur.
  • Er moet een ventieldop aanwezig zijn om het ventiel te beschermen tegen vuil, vocht en roest.
  • Er dient voldoende profiel op de band te zitten. Wettelijk is 1 mm toegestaan, maar in de praktijk kan dit voor zeer gevaarlijke situaties zorgen. Zorg dus altijd voor minimaal 3 mm profiel op je motorbanden.
  • De banden mogen niet uitgedroogd zijn. Te droge banden zijn te herkennen aan scheurtjes.
  • Er mag niets scherps uit je band steken. Bijvoorbeeld vastzittend glas of een spijker.

BRAVOK - Brandstof

Controlepunten:

  • Je examinator kan je vragen de werking van de reserve brandstofkraan uit te leggen indien je lesmotor een reserve brandstofkraan heeft.
  • Je bent bekend met de betekenis van de verschillende standen van de brandstofkraan (on/off/pri)
  • Je weet de actieradius van je motor. Dit kun je testen door je motor helemaal vol te tanken en te zien hoeveel kilometer je op 1 tank kunt rijden voordat je de reserve brandstof moet aanspreken. Zodra je deze actieradius weet, is het handig de dagteller van je motor na elke tankbeurt op 0 te zetten. Je weet hoeveel kilometer je ongeveer kunt rijden en wordt niet verrast door een lege tank!

Aandachtspunt:

  • Tank voorzichtig! De vulopening van de tank zit vaak niet ver van de bodem af omdat de tank min of meer om het frame gevouwen zit. Met de maximale straal bij het tanken kan het gebeuren dat de brandstof uit de tank over je nog hete motor spuit (brandgevaar).

BRAVOK - Remmen

Controlepunten:

  • De voorrem (de belangrijkste rem) moet voldoende druk opbouwen. Je mag de remhendel dus niet helemaal tot het handvat in kunnen trekken. Het eerste stukje dat je je remhendel intrekt, mag er juist geen remwerking zijn. Dit wordt de vrije slag genoemd.
  • Slijtage van de remblokken. Hoe meer deze zijn versleten, hoe lager het niveau van de remvloeistof is. Het remvloeistofreservoir vindt je rechts op het stuur.
  • Slijtage van de remschijf (dit moet gelijkmatig zijn)
  • Controleer eventuele lekkage van de leidingen en de koppeling.
  • Ook de achterrem moet voldoende druk opbouwen en het pedaal moet een vrije slag hebben.
  • De achterrem heeft een slijtage indicator, deze moet je kunnen aflezen.
  • Het rempedaal kan je afstellen met de stelmoer als deze niet goed staat.

BRAVOK - Accu

De accu kun je vinden onder de buddyseat.

Controlepunten:

  • De accu moet deugdelijk bevestigd zijn
  • De accupolen mogen geen roest vertonen
  • Vloeistofniveau (indien dit te laag is, laadt de accu niet goed meer op).

BRAVOK - Aandrijving

Er zijn 3 verschillende soorten aandrijving:

1. een ketting (komt het meest voor)
2. een cardanas
3. een getande riem

Controlepunten ketting:

  • Kettingspanning. Er moet ongeveer 3 cm speling in de ketting zitten. Dit meet je aan de onderkant in het midden tussen het voor- en achtertandwiel.
  • Controleer de ketting en de tandwielen geregeld op slijtage. Vet de ketting regelmatig goed in zodat deze niet droog komt te staan. Dit verlengt de levensduur van de ketting aanzienlijk.

Controlepunten cardan:

  • Een cardan is zeer onderhoudsvriendelijk. Controleer zo af en toe wel de spanning en of er een lekkage is.

Controlepunten getande riem:

  • De riem mag niet uitgedroogd zijn
  • Slijtage van de tanden

BRAVOK - Vering

Controlepunten:

  • De voor- en achtervering dient schoon te zijn en mag geen lekkage vertonen. Vuil op de voorvork (bijvoorbeeld dode insecten) kan schade veroorzaken.
  • De demping mag geen lekkage vertonen.
  • De achtervering mag enkel minimale roestvorming vertonen. Is er veel roest, dan kun je eventuele scheurtjes namelijk niet meer zien.

Aandachtspunt:

  • Rijd je met een duopassagier dan kun je de de vering wat stugger afstellen. Dit is beter voor de stabiliteit. Wat de afstelmogelijkheden zijn kun je vinden in het instructieboekje van je motor.

BRAVOK - Verlichting

Controlepunten:

  • Dim- en grootlicht, richtingaanwijzers, remlicht, seinlicht, claxon en controlelampjes. De verlichting moet heel en schoon zijn. Op je examen AVD controleer je de verlichting met de examinator erbij.
  • Het remlicht van de voorrem en van de achterrem hebben aparte schakelaars. Bij de controle van de verlichting dien je deze dus ook apart van elkaar te bedienen.

BRAVOK - Olie

Controlepunten:

  • Controleer het oliepeil. Je kunt dit aflezen door het peilglas. De motor moet nog koud zijn en rechtop staan voor een betrouwbare meting. Hoeveel en welke olie je moet bijvullen staat in het instructieboekje van je motor.

BRAVOK - Koeling

Controlepunten:

  • Het niveau van de koelvloeistof
  • Houdt de radiateur schoon. Uiteraard alleen schoonmaken als de motor helemaal is afgekoeld!


© rijbewijsinfo.nl 2010-2017 | A Blue Ocean Fishing initiative.