Examen AVD: het motorexamen verkeersdeelneming

Voor je examen AVD zal je meestal een uurtje voorrijden. De meeste rijscholen rekenen dit als lestijd, maar het kan ook inbegrepen zijn in de prijs van je examen AVD. Iets nieuws zal je in het uurtje voor je examen niet meer leren, het is meer bedoeld om even het gevoel te krijgen en eventuele zenuwen kwijt te raken.

Examen AVD

Kledingeisen

In het examencentrum maak je eerst kennis met de examinator van het CBR. Hij zal je in het kort nog even uitleggen hoe het examen in zijn werk gaat. De examinator controleert of je de juiste documenten bij je hebt, en je zet je handtekening onder de oproepkaart / eigen verklaring. Vervolgens loop je met de examinator naar buiten en zal hij je vragen het kenteken van een voertuig te hardop te lezen op een afstand van ongeveer 25 meter (de ogentest).

Bij de motor zal de examinator je een aantal technische vragen stellen over je lesmotor (de BRAVOK) Beantwoord je de vragen niet goed, dan kan je hier niet op zakken! Het is echter wel belangrijk dit goed voor te bereiden. Het is toch een eerste indruk, en dat kan maar beter een goede zijn!

Evenals bij het examen AVB is het verplicht bij het examen AVD een goedgekeurde helm, handschoenen en stevige schoenen die de enkel goed bedekken te dragen.

Hoewel het officieel wel mag, maak je niet zo’n goede indruk als je in je spijkerbroek examen komt doen. Een goede rijschool zal dan ook zorgen voor een goede motorbroek en motorjas. Je mag natuurlijk ook je eigen motorkleding dragen!

De examenrit

De examinator volgt je samen met je instructeur in de auto van de examinator. De examinator rijdt, en jij krijgt je aanwijzigen gewoon van je eigen instructeur via de communicatieapparatuur die je ook tijdens je motorrijlessen altijd gebruikt hebt.

Tijdens je examen wordt je gevraagd een keer te stoppen aan de kant en zelfstandig (dus zonder dat je hier een opdracht voor krijgt) weer weg te rijden zodra het kan.

Omdat je examinator in de auto volgt, kan het gebeuren dat hij een stukje achterop raakt omdat jij je als motorrijder nu eenmaal sneller door het verkeer kan bewegen. Gebeurt dit, dan is dit niet erg! Ga niet langzamer rijden om de examinator de gelegenheid te geven je weer bij te halen. Blijf gewoon je eigen rit en eigen tempo rijden. Dreigt de examinator teveel achterop te raken waardoor hij je niet meer goed kan beoordelen, dan krijg je vanzelf het verzoek op een veilige plek even aan de kant te stoppen.

Examen A2 en A aanvullend

Ben je gestart in de categorie A1 omdat je jonger bent dan 24 jaar dan dien je na het behalen van je examen AVD nog 2 examens af te leggen voordat je op een zware motor kunt rijden. Na het behalen van je examen AVD in de categorie A1, kun je 2 jaar later aanvullend examen doen voor de middencategorie. Dit examen is hetzelfde als het normale examen verkeersdeelneming, echter met extra aandacht voor voertuigbeheersing. De examinator kiest 2 van de volgende oefeningen welke tijdens je examenrit geëexamineerd worden: halve draai, lopend achteruit parkeren, stapvoets rijden, wegrijden uit parkeervak.

2 jaar na het behalen van je examen A2 mag je examen doen voor de zware categorie. Ook hier worden weer 2 bijzondere verrichtingen getoetst, en er is extra aandacht voor het zelfstandig rijden van een route.

Ben je 24 of ouder, dan stroom je direct in in de zware categorie en doe je direct het gewone AVD examen zonder bijzondere verrichtingen en zonder zelfstandig route rijden.

 

Tussentijdse toets bij het CBR

Voor de categorie B (auto) is de tussentijdse toets (TTT) al volledig ingeburgerd. De meeste leerlingen leggen op op ongeveer ¾ van een rijopleiding een tussentijdse toets af. De tussentijdse toets wordt afgenomen door een examinator van het CBR en lijkt op een echt rijexamen. Je kunt er alleen niet voor slagen of zakken.

Ook voor de categorie A kan je een tussentijdse toets doen. In de praktijk wordt dit echter bijna nooit gedaan. Het gemiddelde slagingspercentage ligt voor de motor immers al veel hoger dan voor de auto. Daarbij komt dat er eigenlijk al een soort tussentijdse toetsing van je vaardigheden plaatsvindt: het examen voertuigbeheersing (AVB).

Ben je echter erg nerveus voor het examen, dan kan natuurlijk altijd overwegen een tussentijdse toets te doen. Elke rijschool kan dit voor je aanvragen. De kosten zullen min of meer gelijk liggen aan de kosten voor het normale examen AVD.

Geslaagd!

Je krijgt direct na afloop van je examen AVD te horen of je geslaagd bent. Je examinator beoordeelt je net als je tijdens de motorrijlessen gewend bent. Dus niet alleen op verkeersinzicht en kijkgedrag, maar ook of je goed gebruik maakt van de voordelen van die een motorrijder heeft ten opzichte van andere weggebruikers en of je bijvoorbeeld technisch goede bochtenlijnen rijdt.

De examinator geeft de uitslag door aan het Centraal Rijbewijzen Register, zodat jij vanaf de volgende werkdag je motorrijbewijs bij de gemeente kunt aanvragen.

Geslaagd voor het examen AVD

Gezakt

De examinator legt aan je uit welke punten hij nog niet voldoende acht en wat je nog moet verbeteren. De examinator heeft geen tijd om de uitslag in detail met je te bespreken, maar je kan natuurlijk altijd je instructeur om extra toelichting vragen als bepaalde punten van de beoordeling je niet duidelijk zijn.

Er is geen minimum wachttijd om weer examen te mogen doen (bij de auto is dit 2 weken). Natuurlijk heb je wel te maken met een wachttijd. Omdat rijscholen motorexamens nog steeds vooraf mogen inkopen, kunnen de wachttijden voor examens er herexamens bij rijscholen verschillen. Houd rekening met een wachttijd van 3 tot 6 weken.


© rijbewijsinfo.nl 2010-2017 | A Blue Ocean Fishing initiative.